Fota * — оновлення «через повітря»

Автомобілі стають складнішими та інтерактивнішими, число мережевих служб в них зростає, і нещодавно вони навчилися отримувати оновлення дистанційно. Це революційна технологія, за рахунок якої Renault прагне зміцнити свої позиції у сфері ІТ-рішень для автомобільної промисловості. Досить торкнутися сенсорного екрану мультимедійної системи - і все готово! Це не чаклунство, це FOTA. Едуард, менеджер проєкту FOTA, розповідає про технологію, яка спочатку була розроблена для смартфонів, а сьогодні починає широко застосовуватися вже і в автомобілях.

{wording.youtubeCookieError}

Едуард, менеджер проєкту FOTA

«За допомогою FOTA ми можемо встановлювати оновлення і виправлення для бортового програмного забезпечення»

Число мережевих служб в автомобілях зростає, з кожним новим поколінням вони стають усе більш адаптивними та інтуїтивно зрозумілими. Як і в смартфонах, операційна система, що управляє мультимедійною системою, може отримувати регулярні оновлення: виправлення і поліпшення для розважальної системи, а іноді і нові функції. Компанія Software Factory, що входить в Renault Group, спеціалізується на розробці програмного забезпечення і серйозно займається цим завданням. На початку 2020 року вона запустила проект Renault FOTA ("оновлення через повітря"), який дозволяє автомобілям Renault Group отримувати свіже ПЗ дистанційно.

Менше турбот...

Менше турбот...

Завдяки мультимедійній системі Renault EasyLink, технологія FOTA доступна на багатьох автомобілях в лінійці Renault (ZOE, Clio, Captur, Megane, Twingo, тощо), що значно спрощує вдосконалення бортової операційної системи і установку виправлень. Вона також забезпечує безпеку автомобіля на максимально можливому рівні. Але це не все. Оскільки тепер ці операції можна здійснювати віддалено, власникові автомобіля більше не треба їздити в дилерський центр. Це економить час і полегшує життя клієнту. А виробники можуть бути упевнені, що тепер число автомобілів зі свіжим ПЗ буде більше, чим раніше, коли доводилося звертатися до технічних фахівців. "Завдяки новій технології оновлене ПЗ буде у 85-90% автомобілів. У минулому, коли за установку відповідав дилер, цей показник досягав у кращому разі 60%", - відмічає Едуард.

Ще одна перевага в тому, що у більшості випадків оновлення встановлюються непомітно для власника. Адже FOTA означає буквально "по повітрю", тобто через телефонну мережу GSM. "Якщо конкретніше, оновлення завантажуються у фоновому режимі, і після підготовки до активації, коли водій глушить двигун, на екрані мультимедійної системи з'являється запит на установку. Власникові досить підтвердити його, і процес запуститься автоматично", - пояснює Едуард. По суті, від водія вимагається тільки прийняти запит. Іноді в процесі установки в автомобілі на декілька хвилин блокується можливість руху.

і більше безпеки!

Едуард додає: "Безпека - ця важлива умова для дистанційного оновлення. Необхідно захистити цей канал зв'язку, щоб не допустити витоку даних або навіть перехоплення управління над автомобілем". Технологія FOTA в автомобілях Renault гарантує власникові конфіденційність без необхідності проходити перевірку достовірності. Вона повністю відповідає Загальному регламенту ЄС по захисту персональних даних (GDPR). Це означає, що інформація, що збирається в автомобілі, завжди залишається анонімною. 

Нові функції

Нові функції

Оновлення FOTA охоплюють широкий діапазон функцій автомобіля. Наприклад, через них може передаватися новий контент з додатками, і навіть оптимізуватися інтерфейс навігатора. Крім того, з їх допомогою можна коригувати роботу систем допомоги водію і інших функцій, пов'язаних з водінням, наприклад рульової системи і гальм.

 

Іноді оновлення привносять нові можливості до операційної системи. Наприклад, можна згадати про функції планування поїздки і передачі стану зарядки Remote Charge, які вже доступні на деяких автомобілях в лінійці Renault (Captur, ZOE, Twingo і Megane). Тепер в інтерфейсі служби, яка допомагає знаходити доступні зарядні термінали поблизу, на початку і кінці циклу зарядки можуть відображатися повідомлення. Технологію FOTA також можна використовувати для таких функцій, як автоматичний пошук зарядних терміналів для електромобілів в далеких поїздках, налаштування режимів MULTI - SENSE, зміна атмосферного підсвічування, налаштування ярликів на телефон, розблокування дверей за допомогою смартфону і інші функції, працюючі через WiFi- підключення.

 

Після першого впровадження технології FOTA на автомобілях Renault пройшло дещо більше року, але вона вже чудово себе зарекомендувала - на більш ніж 700 000 автомобілів був встановлено близько мільйона оновлень.

На шляху до автомобіля, що "налаштовується"?

У 2024 році в Європі набувають чинності нові нормативні вимоги, відповідно до яких виробники змушені будуть створити безпеку цій технології. "І тут Renault знаходиться у виграшному положенні, оскільки ми вже їм відповідаємо", - говорить Едуард.

 

Новий Megane E - TECH Electric, прем'єра якого відбулася на Мюнхенському автосалоні 2021, отримає технологію FOTA наступного покоління з рядом додаткових можливостей для оновлення систем. Наприклад, можна буде міняти заставку при запуску бортового комп'ютера, настроюючи світлові і звукові ефекти. Для екрану OpenR і мультимедійної системи OpenR Link регулярно пропонуватиметься нове ПЗ, що оптимізує їх роботу. Це торкнеться і системних компонентів Google. Наприклад, Google Assistant отримуватиме оновлення FOTA, включаючи підтримку нових мов і можливість фільтрації результатів GPS- пошуку. Так, при пошуку зарядних станцій поблизу водій може за допомогою голосових команд вибрати з результатів тільки експрес-зарядку або термінали, де підтримуються конкретні засоби оплати.

 

Впродовж свого життєвого циклу новий Megane E - TECH Electric отримуватиме оновлення для систем допомоги водію та інших бортових систем. Можливо, одного разу це допоможе збільшити час роботи від акумулятора. А може, фінальним етапом розвитку технології FOTA є народження автомобілів, що "настроюються"? Це такі автомобілі - їх ще називають "оновлюваними" - які можуть пропонувати нові функції залежно від переваг водія. У підрозділі інженерних розробок Renault вже активно досліджують цю можливість. 

*для країн ЄС