Автомобілі стають складнішими та інтерактивнішими, число мережевих служб в них зростає, і нещодавно вони навчилися отримувати оновлення дистанційно. Це революційна технологія, за рахунок якої Renault прагне зміцнити свої позиції у сфері ІТ-рішень для автомобільної промисловості. Досить торкнутися сенсорного екрану мультимедійної системи - і все готово! Це не чаклунство, це FOTA. Едуард, менеджер проєкту FOTA, розповідає про технологію, яка спочатку була розроблена для смартфонів, а сьогодні починає широко застосовуватися вже і в автомобілях.
Едуард, менеджер проєкту FOTA
Число мережевих служб в автомобілях зростає, з кожним новим поколінням вони стають усе більш адаптивними та інтуїтивно зрозумілими. Як і в смартфонах, операційна система, що управляє мультимедійною системою, може отримувати регулярні оновлення: виправлення і поліпшення для розважальної системи, а іноді і нові функції. Компанія Software Factory, що входить в Renault Group, спеціалізується на розробці програмного забезпечення і серйозно займається цим завданням. На початку 2020 року вона запустила проект Renault FOTA ("оновлення через повітря"), який дозволяє автомобілям Renault Group отримувати свіже ПЗ дистанційно.
.jpg.ximg.xsmall.jpg/dc3f877b2e.jpg)
Менше турбот...
Завдяки мультимедійній системі Renault EasyLink, технологія FOTA доступна на багатьох автомобілях в лінійці Renault (ZOE, Clio, Captur, Megane, Twingo, тощо), що значно спрощує вдосконалення бортової операційної системи і установку виправлень. Вона також забезпечує безпеку автомобіля на максимально можливому рівні. Але це не все. Оскільки тепер ці операції можна здійснювати віддалено, власникові автомобіля більше не треба їздити в дилерський центр. Це економить час і полегшує життя клієнту. А виробники можуть бути упевнені, що тепер число автомобілів зі свіжим ПЗ буде більше, чим раніше, коли доводилося звертатися до технічних фахівців. "Завдяки новій технології оновлене ПЗ буде у 85-90% автомобілів. У минулому, коли за установку відповідав дилер, цей показник досягав у кращому разі 60%", - відмічає Едуард.
Ще одна перевага в тому, що у більшості випадків оновлення встановлюються непомітно для власника. Адже FOTA означає буквально "по повітрю", тобто через телефонну мережу GSM. "Якщо конкретніше, оновлення завантажуються у фоновому режимі, і після підготовки до активації, коли водій глушить двигун, на екрані мультимедійної системи з'являється запит на установку. Власникові досить підтвердити його, і процес запуститься автоматично", - пояснює Едуард. По суті, від водія вимагається тільки прийняти запит. Іноді в процесі установки в автомобілі на декілька хвилин блокується можливість руху.
Едуард додає: "Безпека - ця важлива умова для дистанційного оновлення. Необхідно захистити цей канал зв'язку, щоб не допустити витоку даних або навіть перехоплення управління над автомобілем". Технологія FOTA в автомобілях Renault гарантує власникові конфіденційність без необхідності проходити перевірку достовірності. Вона повністю відповідає Загальному регламенту ЄС по захисту персональних даних (GDPR). Це означає, що інформація, що збирається в автомобілі, завжди залишається анонімною.
.png.ximg.xsmall.png/60d6459194.png)
Оновлення FOTA охоплюють широкий діапазон функцій автомобіля. Наприклад, через них може передаватися новий контент з додатками, і навіть оптимізуватися інтерфейс навігатора. Крім того, з їх допомогою можна коригувати роботу систем допомоги водію і інших функцій, пов'язаних з водінням, наприклад рульової системи і гальм.
Іноді оновлення привносять нові можливості до операційної системи. Наприклад, можна згадати про функції планування поїздки і передачі стану зарядки Remote Charge, які вже доступні на деяких автомобілях в лінійці Renault (Captur, ZOE, Twingo і Megane). Тепер в інтерфейсі служби, яка допомагає знаходити доступні зарядні термінали поблизу, на початку і кінці циклу зарядки можуть відображатися повідомлення. Технологію FOTA також можна використовувати для таких функцій, як автоматичний пошук зарядних терміналів для електромобілів в далеких поїздках, налаштування режимів MULTI - SENSE, зміна атмосферного підсвічування, налаштування ярликів на телефон, розблокування дверей за допомогою смартфону і інші функції, працюючі через WiFi- підключення.
Після першого впровадження технології FOTA на автомобілях Renault пройшло дещо більше року, але вона вже чудово себе зарекомендувала - на більш ніж 700 000 автомобілів був встановлено близько мільйона оновлень.
У 2024 році в Європі набувають чинності нові нормативні вимоги, відповідно до яких виробники змушені будуть створити безпеку цій технології. "І тут Renault знаходиться у виграшному положенні, оскільки ми вже їм відповідаємо", - говорить Едуард.
Новий Megane E - TECH Electric, прем'єра якого відбулася на Мюнхенському автосалоні 2021, отримає технологію FOTA наступного покоління з рядом додаткових можливостей для оновлення систем. Наприклад, можна буде міняти заставку при запуску бортового комп'ютера, настроюючи світлові і звукові ефекти. Для екрану OpenR і мультимедійної системи OpenR Link регулярно пропонуватиметься нове ПЗ, що оптимізує їх роботу. Це торкнеться і системних компонентів Google. Наприклад, Google Assistant отримуватиме оновлення FOTA, включаючи підтримку нових мов і можливість фільтрації результатів GPS- пошуку. Так, при пошуку зарядних станцій поблизу водій може за допомогою голосових команд вибрати з результатів тільки експрес-зарядку або термінали, де підтримуються конкретні засоби оплати.
Впродовж свого життєвого циклу новий Megane E - TECH Electric отримуватиме оновлення для систем допомоги водію та інших бортових систем. Можливо, одного разу це допоможе збільшити час роботи від акумулятора. А може, фінальним етапом розвитку технології FOTA є народження автомобілів, що "настроюються"? Це такі автомобілі - їх ще називають "оновлюваними" - які можуть пропонувати нові функції залежно від переваг водія. У підрозділі інженерних розробок Renault вже активно досліджують цю можливість.
*для країн ЄС